Birthälm / Biertan / Berethalom

Otomanii au patruns prima data in Transilvania in 1395. Bisericile fortificate si cetatile bisericesti au aparut in continuare ca niste constructii comunitare ale satenilor. Edificiile au fost inconjurate de ziduri cu drumuri de straja, guri de tragere si de pacura precum si de turnuri de aparare ca protectie impotriva amenintarii permanente. Ele serveau auto-apararii comunitatii satului si au format in timp impreuna cu satul o unitate structurala. Dupa sec. al XVIII-lea, cetatile bisericesti isi pierd functia lor ca loc de refugiu.

Satul linear
Piata se afla pe un afluent a Tarnavei Mari. Dupa alegerea parohului din Biertan la 1572 ca protopop, locul a devenit timp de aproape 300 de ani resedinta episcopala a sasilor transilvaneni. Monumentul de patrimoniu cultural mondial – rang conferit de UNESCO in 1993 – reflecta si astazi lumea Evului Mediu transilvanean. In urma unui recensament din 1930 traiau aici 1.232 germani, 1.039 romani, 52 unguri si 6 locuitori de etnie rroma. In 2011 erau 2.590 locuitori in Biertan, dintre care 112 germani.

Biserică fortificată
Biserică fortificată se ridica pe un deal, in mijlocul localitatii, impresionand prin marimea, fortificatia si dotarile ei. Biserica-hala fara turn (1500-1525) reprezinta inima unui ansamblu fortificat impunator cu trei siruri de ziduri concentrice, sapte turnuri si trei bastioane.

Privire in cor
Decorurile interioare provin din sec. al XVI-lea. De remarcat aici este altarul principal, care apartine scolii de sculptura Veit-Stoß. Acestea dateaza din primul sfert al sec. al XVI-lea: intarsiile decorate pe usa, amvonul cu reliefuri in piatra, strana si covoarele anatoliene. Lucrarile de mentenanta sunt suportate de fundatia transilvaneano-saseasca München, protopopiatul Medias si fondul Word Monuments.

Biserica evanghelica
Biserica-hala fara turn este inima unui complex fortificat impunator: trei randuri de ziduri cu bolti in arc, sapte turnuri, trei bastioane. Biserica a luat fiinta intre 1500 si 1525 ca o biserica-hala cu trei nave cu cateva atractii principale in interior.
Triptic – latura zilelor de sarbatoare
Altarul din Biertan este un triptic cu scrin central si doua aripi mobile, doua panouri fixe si cu aripi mobile in dreptul podiumului. Cu cele 28 de panouri ale sale, acesta se numara printre capodoperele picturii de panou de dinainte de Reforma din Transilvania. In urma cercetarilor s-a constatat ca panourile marianice ale laturii zilelor de sarbatoare sunt de la 1483 si triptichonul, podiumul, superstructura, poate chiar si sculpturile din scrinul central sunt de la 1515.

Scrinul central al tripticului
Scrinul central cu scena Rastignirii a fost construit ulterior. Langa Hristos pe cruce, Maria si Ioan, Maria Magdalena imbratiseaza trunchiul crucii.
Triptic – latura zilelor lucratoare
Pe latura zilelor lucratoare se afla reprezentari a 17 sfinti si martiri. Podiumul prezinta sfanta ginta cu 25 de membri ai familiei, panourile exterioare pe sfintii episcopi: Augustin, Ambrozie, Grigorie si Hieronim; pe aripa mai multi sfinti si martiri. Tripticonul superior prezinta viziunea lui Augustus, alegoria Rastignirii si viziunea lui Ezechiel.

Pietre de mormant in Turnul mausoleu
In timpul restaurarii din 1913 au fost aduse pe pereti la parterul Turnului mausoleu pietre funerare si placi memoriale ale epicopilor si parohilor locali ingropati partial in cor. Cea mai veche este placa de mormant a lui Plebanus Johannes, sub autoritatea caruia a avut loc reconstructia bisericii-hala. Initial, acest turn era turnul slaninii din biserică fortificată.

Strana parohului
In 1514 maestrul tamplar sighisorean Johannes Reychmuth a terminat strana cu 12 locuri si baldachin. Ornamentele traforate gotice si intarsiile impodobesc peretii frontali si laterali.

Picturi murale in Turnul catolic
La parterul Turnului catolic, in interiorul zidului, se afla o capela, unde s-a pastrat o mare parte din pictura originala. Privind frescele se recunosc: Buna Vestire, Adoratia Magilor, Judecata de Apoi, Judecata Universala, Hristos in mandorla, Arhanghelul Mihail, Sfantul Gheorghe si Sfanta Ursula.

Bastionul estic (Inchisoarea matrimoniala)
In sud-estul zidului de incinta interior se afla intre Turnul mausoleu si Turnul catolic bastionul estic. In vremuri de pace era stabilit de catre parohul local a fi loc de manifestare a disputelor matrimoniale si numit inchisoare. Cuplurile certate erau inchise aici, intr-o camera cu un singur pat, o masa, un scaun, o farfurie si o lingura, pe care trebuiau sa le foloseasca pana fagaduiau ca se vor intelege din nou. De la Revolutie a fost infiintat aici un mic muzeu local.

.

Text: M. Rill, Fotos: G. Gerster, M. Rill, A. Kloos